-DaRi aNNa uNtuk aNa..=D -


In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...
Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt).


ape nih "dari anna untuk ana"??hehe..
sebenarnya ana gembira dapat comment dari sahabat ana..nama die "anna"..
tengah2 bosan ni,ana check la tagged ana..ana tak ada la aktif sangat men bende nih..bukak gitu2 jer..hmm,tapi kan rajin betul sahabat2 send message n comment kat ana..especially sahabat2 dari luar malaysia..yislamu ya ukhti..akhi..^_^
walaupun kadang2 x sempat nak balas comment sume..mereka tetap "istiqamah" hantar comment graphics,video islamic dan macam2 lagi la..huhu..
insyaALLAH nanti kalau ada masa terluang,ana akan reply ye..

********************
ni comment yg dihantar sahabat ana..hee..
syukran ye ukhti..sbb memberi peringatan pada ana..

*********************

BULAN POSE NEY...INGAT....BILA MAKAN TU. HEHEHE. TINGGALKAN ORG BLKG CKIT.

JANGAN CURI2....MAKAN.....

JANGAN KEJAASYIK.TIDO.JER..

JANGAN BUAT....KERJA.....

JANGAN AYSIK...., BANYAK2 BERSABAR....

KENA SENTIASA...BEBAIK.......

**********************

banyak peringatan buat ana yang kadang2 lagho nih kat comment nih..walaupun orang lain tengok cuma gambar2 cartoon yang boleh dikira lucu jugak la 10 sen..hehe.. bagi ana comment ni buat ana berfikir..bukan berangan ye..tp "BERFIKIR"..=)

..::::::::::..

١-bila makan,ingat orang belakang sikit.

=Mereka yang menjadikan keinginan nafsu perut sebagai tunggangan akal ketika berbuka yang menyalahi kebiasaan pada bulan-bulan lain sebenarnya terpedaya dengan pujukan iblis. Rayuannya bertujuan menghilangkan barakah (berkat) ibadah puasa mereka, nikmat limpahan ketenangan daripada Allah s.w.t., kekhusyukan diri ketika bermunajat dan berzikir kepada-Nya.

٢-jangan keje asyik tido jer.

=Jangan membanyakkan tidur pada siang harinya dan makan pada malamnya, bahkan bersederhanalah pada kedua-duanya bagi menyelami kejerihan lapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya kurang dan hatinya ceria. Itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu dicapai.

٣-jangan sibuk dengan kerja yang tidak berfaedah.

=Tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi pada bulan Ramadan, bahkan mengambil kesempatan bagi beribadat kepada Allah dan mengingati-Nya sebaik mungkin. Justeru, dia tidak melakukan perkara duniawi melainkan sekadar keperluan hariannya atau kepada mereka yang berada di bawah tanggungannya. Demikian yang selayaknya dilakukan pada bulan Ramadhan yang mulia ini sama seperti pada hari Jumaat yang sepatutnya dikhususkan bagi amalan akhirat

٤-jangan asyik marah..banyak2 bersabar.

=tujuan disyariatkannya berpuasa adalah latihan menahan nafsu amarah (suka marah). Orang yang mampu menahan amarah lebih baik dan lebih sempurna daripada orang yang suka marah (pemarah). bak kata ukhti nurol "syaitan dah bawak beg balik kampung... xkan nak marah2 lg beb.. xrock la.."..hehehe..best la ayat ni,kak..=)

-٥kena sentiasa berbaik

=Berpuasa bukan sekadar menahan lapar, tapi juga menjaga diri dari perilaku tercela. Bahkan, berbuat baik di bulan Ramadhan telah dijanjikan pahala yang berlipat ganda oleh ALLAH swt. Sehingga, tak hairan la setiap orang akan berlumba-lumba memperbaiki sikap dan perilakunya di bulan ini.Berbuat baik juga boleh dilakukan melalui percakapan. Menjaga perkataan, memberi semangat, mengucapkan kata-kata yang mententeramkan hati, menginspirasi dalam mencari jalan keluar, hingga sekadar memberi senyum yang menyenangkan kepada orang-orang di sekitar, merupakan perbuatan yang mendatangkan pahala.

sama2 la renung-renungkan ye sahabat yang dikasihi fillah..Ramadhan menuntut ummah sentiasa muhasabah diri dan sentiasa beramal..

wallahualam..


1 leave ur comment here:

♥Niesa' imana♥ said...

waalaikumussalam..
syukran ziarah blog ana yg x seberape nih..hehe..

jazakallah akhi untuk tips2 yg dikongsikan..insyaALLAH bermanfaat kepada semua blogger..

salam ramadhan kareem..
ameen Allahumma ameen..
fii amaanillah..