-MAKRUH MENDOAKANNYA-

In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...
Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)


Syukur Alhamdulillah kepada ALLAH swt kerana memberikan kesempatan lagi kepada ana untuk meneruskan jihad da'wah melalui tinta keyboard di sini ...=)

Seperti mana yang telah kita ketahui, Islam adalah agama yang lengkap lagi terperinci. Ini sememangnya satu kebenaran. Jika kita mengkaji Islam secara keseluruhan, akan kita temui bahawa Islam mencakupi pelbagai aspek kehidupan. Ia bukan sekadar sebuah agama yang menjalankan ibadah seperti sembahyang dan zikir, tetapi ia turut meliputi ekonomi, sosial, politik, peperangan dan sebagainya.

Menyentuh tentang kehidupan, dua aspek yang turut dicakupi oleh Islam ialah adab ketika bersin dan menguap. Ini merupakan perkara yang lazim berlaku kepada kita, tanpa disedari telah digariskan oleh Islam adab-adabnya.

Hak seorang muslim atas muslim lainnya ada 5 (lima), menjawab salam, menjenguk orang sakit, menghantar jenazah, memenuhi undangan dan menjawab orang bersin. (HR. al Bukhari dan Muslim, hadits no. 900 pada Terjemahan Riyadush Shalihin).

Menguap dan bersin secara tidak langsung memiliki kaitan antara satu sama lain, iaitu berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w.

“Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap. Maka apabila (seseorang) bersin, hendaklah dia memuji Allah (dengan mengucapkanAlhamdulillah ) dan merupakan kewajipan bagi setiap muslim (yang mendengar saudaranya bersin) untuk mendoakannya. Adapun menguap, maka ia tidak lain berasal dari syaitan. Tahanlah ia semampu mungkin dan apabila (seseorang menguap) berbunyi “Haaa” maka ketawalah syaitan.”[Sahih al-Bukhari, hadis no: 6223]


Bersin adalah sesuatu yang disukai oleh Allah s.w.t. sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis di atas. Di antara sebab ia disukai adalah, bersin membersihkan rongga hidung dan tekak dari habuk, debunga, bakteria dan apa-apa lain yang mungkin memenuhi rongga tersebut. Bersin juga adalah satu cara untuk sistem badan menyesuaikan diri dengan perbezaan cuaca yang berlaku secara mendadak. Oleh kerana itulah seseorang itu lazim bersin jika dia bergerak dari tempat yang sejuk kepada panas atau panas kepada sejuk. Bahkan seseorang itu juga akan bersin semata-mata dengan melihat kepada keterikan sinaran matahari.

Berhubung dengan tajuk ana pada kali ini, pasti ada yang tertanya-tanya kenapa terdapat hukum makruh di dalam adab bersin ini. Makruh yang ingin ana tekankan ialah sekiranya seseorang yang ketika bersin tidak mengucapkan maka makruh untuk kita mendoakannya. Terdapat 2 riwayat berhubung perkara ini.

Anas r.a berkata:

عطس رجلان عند النبي صلى الله عليه وسلم فشمت احدهما ولم يشمت الاخرء،
فقال الذي لم يشمة: عطس فلان فشمته، وعطست فلم تشمتني،
فقال: هذا حمد الله وانك لم تحمد الله


maksudnya: "Dua lelaki bersin dihadapan Rasulullah saw,Baginda mendoakan mereka dengan kepada salah seorang daripada mereka. Pemuda yang tidak mendapat doa baginda berkata: kenapa engkau tidak mendoakan aku. Sedangkan engkau mendoakan dia. Rasulullah saw bersabda: dia mengucapkan sedangkan kamu tidak mengucapkannya. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Abu Musa al-Asy'aari r.a berkata:

اذ عطس احدكم فحمد الله فشمتو، فان لم يحمد الله فلا تشمتوه

maksudnya:"aku mendengar Rasulullah saw bersabda: Apabila salah seorang daripada kamu bersin dan mengucapkan ,maka katakanlah padanya .Sekiranya dia tidak mengucapkan , maka jangalah kamu mendoakan padanya. (Hadis Riwayat Muslim).



Kelebihan mengucapkan ketika bersin

Bersin membawa rahmat. Hikmah di sebalik semua ini ialah boleh melegakan dan membebaskan gas yang terperangkap dalam kepala yang boleh menyebabkan penyakit. Oleh itu, Islam memerintahkan orang yang bersin memuji ALLAH swt. Apabila seseorang itu menyebut dan memuji ALLAH, ia boleh membangkitkan kelamahan syaitan.

Selain itu, ikatan ukhuwah dan kasih sayang sesama umat Islam dapat dijalinkan kerana mereka saling berdoa untuk mendapat rahmat dan petunjuk daripada ALLAH. Sepatutnya seseorang muslim itu patut bergembira dengan doa yang dipohon untuknya. Ia membawa makna yang baik dan perlu diingati oleh setiap muslim.

Mengingatkan banyak kebaikan bersin, ditambahi dengan faktor bahawa ia adalah sesuatu yang disukai oleh Allah, seseorang itu dituntut untuk memuji Allah ketika bersin. Bacaan pujian tersebut ialah yang bermaksud “Segala puji bagi Allah dalam segala sesuatu”.

Sesiapa yang tidak mengucapkan kerana lupa atau seumpamanya, maka dianjurkan bagi sesiapa yang berada disisinya atau berdekatan dengannya agar mengingatkannya untuk mengucapkan kerana mengucapkan tahmid, iaitu ketika bersin itu adalah orang-orang yang ingat dan bersyukur kepada ALLAH swt. Maka bagi orang-orang yang bersyukur kepada ALLAH itu pasti mendapat ganjaran yang tidak terhingga.

Ulama Ibnu Muflih al-Hambali r.h berkata:

"Al-razi mengambil pendapat daripada beberapa orang doktor, iaitu bersin bukanlah tanda-tanda permulaan penyakit kecuali jika dengan selsema."

Ibnu Hurairah r.h berkata:

"Jika seseorang itu bersin,ia menunjukkan bahawa dia berada dalam keadaan yang sihat. Penghadaman dan kekuatan fizikal yang baik. Oleh itu,dia memuji ALLAH swt. Rasulullah saw amat menggalakkan kita memuji ALLAH".

Adab ketika bersin

Adab ketika bersin ialah menutup mulut dan hidung dengan tangan atau kain. Pada waktu yang sama hendaklah merendahkan muka dan suara. Jangan bersin sehingga menghamburkan air liur, bersin ke arah muka orang lain atau bersin dengan suara yang kuat. Abu Hurairah menerangkan adab Rasulullah s.a.w. ketika bersin:

“Apabila Rasulullah s.a.w. bersin, baginda meletakkan tangannya atau bajunya ke atas mukanya (mulut dan hidung) sambil merendahkan (atau sambil menundukkan muka dan) suaranya.” [Sahih Sunan Abu Daud, hadis no: 5029]


Lafaz doa ketika bersin dan cara mendoakan mereka.

Terdapat beberapa riwayat yang berbeza yang menyatakan lafaz memuji dan menjawab semula doa-doa tersebut.

Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
"Ketika salah seorang di antara kamu bersin maka hendaklah dia berkata: (segala puji bagi ALLAH). Dan hendaklah saudaranya atau temannya mendoakannya: (semoga ALLAH merahmatimu). Dan ketika temannya berkata demikian (semoga ALLAH merahmatimu), hendaklah orang yang bersin tadi berkata (semoga ALLAH memberi petunjuk dan memperbaiki sifatmu)
- Hadis Riwayat al-Bukhari : no 6224


Nafi r.a berkata:
"Jika seseorang berkata kepada Abdullah bin Umar r.a ketika dia bersin, maka dia akan berkata yarhamunallaahu wa iyyakum wa yaghfir lana wa lakum (semoga ALLAH merahmati kami dan kamu, semoga DIA memaafkan kami dan kamu)".- Rujuk kitab al- Muwattak, Imam Malik, ms:1800

Salim bin Ubaid r.a berkata bahawa Rasulullah saw berkata:

اِذَ عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلْ : الْحَمْدُ للهِ رَبَّ الْعَالمٍينَ ,
وَلْيَقُلْ لَهُ مَنْ يَرُدُّ عَلَيْهِ : يَرْحَمُكَ اللهُ ,
وَلْيَقُلْ : يَغْفِرُ اللّةُ لَنَا وَلَكُمْ

maksudnya:"Apabila salah seorang daripada kamu bersin,katakanlah: (segala puji bagi ALLAH, Tuhan sekalian alam). Jawablah: (semoga ALLAH merahmati kamu). Oleh itu, dia hendaklah berkata: "يَغْفِرُ اللّةُ لَنَا وَلَكُمْ"(semoga ALLAH mengampuni kami dan kamu)".
- Hadis Riwayat Abu Daud: 5031 dan At-Tirmidzi: 2740

*Hadis ini diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Albani dalam sahih al-adab al-Mufrad:715

Abu Hamzah r.a berkata:

سَمِعتُ ابنَ عَبِّاسَ يقُولُ اِذَ شُمَّت عَا فا نَا اللّةُ وَاِيَّاكُم مِنَ النَّار , يَرْحَمُكُمُ للهِ

maksudnya: "Aku mendengar Abu 'Abbas mendoakan kepada orang yang berkata yarhamukallah (semoga ALLAH merahmati kamu) kepadanya dengan aafanallah wa iyyakum minannar(semoga ALLAH menyelamatkan kami dan kamu dari neraka)."

*Hadis ini diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Albani dalam sahih al-adab al-Mufrad


Para ulama' telah sepakat bahawa lafaz yang dianjurkan untuk diucapkan oleh rang yang bersin ialah (segala puji bagi ALLAH) dan lebih baik (segala puji bagi ALLAH, Tuhan sekalian alam) dan lebih afdhal (segala puji bagi ALLAH ke atas tiap-tiap suatu perkara).


kesimpulannya, terdapat beberapa lafaz yang digunakan untuk memuji ALLAH ketika bersin,antaranya:

-
Alhamdulillah
(segala puji bagi ALLAH)


-

Alhamdulillah 'ala kulli hal
(segala puji bagi ALLAH dalam apa jua keadaan)


-

Alhamdulillah Rabbil 'alamin
(segala puji bagi ALLAH Tuhan sekalian alam)


manakala lafaz-lafaz yang digunakan untuk mendoakan kerahmatan orang yang bersin juga telah diriwayatkan dalam pelbagai riwayat, antaranya:

-
Yahdikumullah wa yuslihu baalakum
(semoga ALLAH membimbing kamu dan memperbaiki keadaan kamu)


-"
يَغْفِرُ اللّةُ لَنَا وَلَكُمْ"
yaghfirullaahu lana wa lakum
(semoga ALLAH mengampunkan kami dan kamu)

-"عَافَانَا اللّةُ واِيَّاكُم مِنَ النَّر , يَرْحَمُكُمُ اللّةُ"
'Aafaanallah wa iyyakum minannar, yarhamukallah
(semoga ALLAH menyelamatkan kami dan kamu dari api neraka, semoga ALLAH merahmati kamu)


-yarhamunallaahu wa iyyakum wa yaghfir lana wa lakum (semoga ALLAH merahmati kami dan kamu, semoga DIA memaafkan kami dan kamu)


seorang muslim sepatutnya mengkaji dalil dan melatih diri agar dapat melakukan sesuatu perintah tanpa soal. Percayalah bahawa ALLAH adalah bijaksana. Terlalu banyak hikmah yang tersembunyi disebalik perintah ALLAH dan Rasulullah saw.





Rujukan:
-Kitab al-adab al-shara'iyyah, Ibnu Muflih, jil:2, ms:334
-Zaad al-Ma'ad, Ibn al-Qayyim, jil:2, ms:438
-Ghadhaa' al-Albab al-Safaareeni, jil:1, ms:441
-Rujuk fatwa Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid


0 leave ur comment here: