-MALAIKAT IZRAIL JUGA AKAN MATI-



In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful..
.

Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)


Setiap makhluk akan rasai kematian apabila tiba masa

ADAKAH malaikat Izrail juga akan mati?
Adakah syaitan dan iblis juga mati?
Siapa pula yang akan mencabut rohnya?


Pasti ada yang pernah tertanya-tanya tentang persoalan diatas kan..??
Setiap yang bernyawa tentu akan mati. Menurut Ahli Sunnah, mati itu satu perkara yang wujud dan dijadikan, malah dapat dilihat.Oleh itu, mati adalah salah satu daripada makhluk Allah SWT.

Dengan sendirinya mati itu dijadikan oleh Allah SWT. Kematian itu adatnya menyebabkan terpisahnya roh daripada jasad, dan pada hakikatnya yang memisahkan roh daripada jasad itu adalah Allah SWT.

Bagaimanapun, secara majaznya, kerja mencabut nyawa sudah ditugaskan oleh Allah SWT kepada malaikat maut, Izrail. Malaikat maut itu mempunyai ramai pembantu daripada kalangan malaikat yang ditugaskan untuk menyempurnakan tugas ini.

Kadangkala mencabut nyawa itu disandarkan kepada Allah SWT seperti dalam surah al-Zumar ayat 42 dengan firman-Nya yang bermaksud:

"Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya ketika matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan..."

Namun, kadangkala kematian itu disandarkan kepada malaikat maut seperti dalam surah al-Sajadah ayat 11 yang bermaksud:

"Katakanlah (wahai Muhammad); "Nyawa kamu akan diambil oleh malaikat maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)..."

Adakalanya juga, urusan mengambil nyawa itu dijalankan oleh malaikat pembantu yang ditugaskan untuk mencabut nyawa seperti dalam surah al-An'am ayat 61 yang bermaksud:

"Sehingga apabila datang kematian kepada salah seorang di antara kamu, ia dimatikan oleh malaikat Kami, dan malaikat Kami itu tidak lengah terhadap tugasnya."

Bagi saudara2 seakidah sekalian, jika kita sudah memahami bahawa setiap jasad itu pasti akan merasai mati, maka dengan sendirinya semua kalangan malaikat termasuk Izrail sendiri akan mati.

Begitu juga iblis dan syaitan juga semuanya tidak terlepas daripada kematian. Haruslah kita yakini bahawa kerja untuk mencabut nyawa itu, amat mudah bagi Allah SWT melakukannya, ataupun malaikat maut itu juga boleh mencabut nyawanya sendiri.

Semua ini tidak mustahil berlaku. Ada juga riwayat yang mengatakan bahawa malaikat maut itu akhirnya akan mencabut nyawanya sendiri dengan penuh kehalusan, tetapi kesakitan yang dirasakan tidaklah pula digambarkan.

wallahu'alam..


5 leave ur comment here:

Unknown said...

Baru tahu ni malaikat maut juga akan mati...huhuhu

thanx for sharing..=)

Muhamad Alihanafiah b. Norasid said...

salam. blog yang menarik. Banyak input yang ana dapat dari blog ni... Syukran jazilan.

Kryptonite Merah said...

salam..
hik3..
sme cm org kat ats yg sme nme 2..
sy bru taw hari ni yg malaikat maut pn akan mati..
huhu~ =p

♥Niesa' imana♥ said...

kak fatini:
laa syukran a'la wajib,kak..
err,ana pun baru tau jugak mase ana baca artikel sal nih..hehe..


Muhamad Alihanafiah:
syukran a'la ziarah..
sama2 la kita berkongsi ilmu ye..


fatin mardhiah:
salam,dak kecik..
sy makan ati ngan awk nih..!!!=P
btw,sy pun baru tau jgk sbnrnye..tp sblm awk tau la..huhu..

Kryptonite Merah said...

oooiittt..
x yh la taip nme pn0h2..!!
wat ssh2 jer..
=p

haha..
skit hati npe lak.??
sy wt pape pn kat awk..
hehehe..
=p