- BURUK SANGKA = PUTUSKAN SILATURRAHIM -




In The Name of
ALLAH,Most Gracious Most Merciful...
Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)



DALAM dunia yang penuh tohmah dan buruk sangka ini, manusia sering bertelingkah kerana tidak mengetahui kebenaran. Ada segolongan kecil yang bijak melakukan fitnah kerana hasad dengki dan terlalu cintakan dunia sehingga umat Islam sering bermusuhan sesama sendiri, sekali gus merendahkan nilai dan maruah agama di mata bukan Islam. Ia juga menjadi sebab umat Islam semakin jauh daripada ukhuwah dan silaturahim berasaskan takwa malah merenggangkan persaudaraan.

Sebagai penganut agama yang menganjurkan umatnya hidup rukun dan damai, kita dilarang melakukan perkara yang menjejas dan merosakkan hubungan baik sesama manusia. Allah berfirman (Surah Al-Hujuraat: 12) bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”

Allah mengingatkan kita, sebahagian prasangka itu perbuatan dosa kerana ia timbul daripada perasaan iri hati atau dengki terhadap seseorang. Ia juga menyebabkan timbul tuduhan berasas kerana orang lain turut serta melakukan perbuatan serupa. Ini menambahkan lagi prasangka buruk sedia ada. Teknologi komunikasi yang tidak bersempadan meluaskan penyebaran maklumat yang boleh meracuni akal manusia yang tidak tahu membuat pertimbangan antara fitnah dan hak.

Oleh itu, sebagai hamba yang beriman kepada Allah, kita perlu menjaga pertuturan dengan berbicara yang baik saja atau berdiam diri seperti sabda Rasulullah, maksudnya:

“Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia berkata-kata yang baik atau hendaklah ia diam.”(Hadis riwayat Iman Al-Bukhari)

Buruk sangka dengan hasrat mempengaruhi minda orang lain supaya turut membenci saudara seagama adalah perbuatan jahiliah kerana tamakkan dunia dan terlalu cintakan isinya yang menjadi bahan bakar neraka. Banyak yang boleh diteladani daripada kisah sahabat Rasulullah dan sejarah sehingga boleh menggadaikan negara dan agama akibat buruk sangka. Ini patut menjadi iktibar setiap umat Islam yang cintakan agama. Jika tidak kerana buruk sangka menjadi padah kepada umat Islam, mustahil Allah memperincikan betapa penting menyelidiki maklumat yang disampaikan seseorang kerana bimbang kita turut mempercayai dan menjadi penyampai kepada fitnah terhadap orang lain.

Allah mengingatkan kita dalam al-Quran (Surah Al Hujuraat: 6) bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu orang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah untuk menentukan kebenarannya.”

Kerana buruk sangka, menyebabkan putus silaturahim. Sebab itu, perpaduan umat Islam akan goyah malah menjadi laba kepada musuh yang sentiasa menantikan saat kehancuran manusia yang dibimbing dengan perintah dan larangan Allah. Satu demi satu keistimewaan umat Islam yang tiada bandingannya diselongkar dan dibinasakan dengan janji syurga di dunia mengakibatkan janji Allah mengenai hari pembalasan dipandang sebelah mata. Perkataan dusta yang dibawa orang fasik pula dikitabkan menjadi rujukan utama.

Untuk menjauhkan diri daripada terus melakukan fitnah terhadap setiap umat Muhammad, kita hendaklah membataskan prasangka buruk terhadap seseorang setakat dalam hati tanpa meluahkan atau memberitahu orang lain, apatah lagi meyakinkan orang lain supaya mempunyai perasaan serupa. Sebagai manusia, kita mempunyai kata hati yang lahir daripada pelbagai faktor dalaman diri sendiri yang boleh menerajui tindak tanduk kita seperti berprasangka.

Allah berfirman (Surah Al-Hujuraat: 12) bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang. Dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Jika demikian keadaan mengumpat maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah penerima taubat lagi Maha Mengasihani.”

Justeru, prasangka yang boleh mendatangkan dosa wajib dijauhi jika kita sayangkan kehidupan sesudah mati. Sebaliknya, tukarkan buruk sangka dengan kasih sayang dan belas kasihan sesama umat bersaudara kerana itulah asas sebuah kehidupan berkeluarga yang berpaksikan Adam dan Hawa.

wallahu'alam..




*credit to Nik Salida Suhaila Nik Saleh

6 leave ur comment here:

Diriku.. said...

Salamm.. keikhlasan dalam sesuatu perhubungan menjanjikan kesempurnaan ikatan yang sentiasa dipenuhi keredhaan.Insyallah..

deena farhana said...

salam niesa syg...

trm ksh entri ni..sgt bermakna bg kak..

betul tu..sentiasa buruk sgka akan musnahkan silaturrahim malah hubungan darah pun..

sentiasalah bersangka baik..moga kita menjadi hamba yg paling bahagia :)

salam syg selalu buat niesa..

::Umiliya6677:: said...

salam ziarah dan salam ukhwah..terima kasih sharing info berguna ini..takutnya dgn sifat buruk sangka niu

ZihNuN FaTiN said...

salam yani..kdg2 kita xsedar kan kita sbnrnya bersangka buruk pd org len?huhuhu..

oh ye, yani dpt award tau!dtg la blog akk k..tahniah!=)

deena farhana said...

slm niesa...jemput ambik award ya :)

♥Niesa' imana♥ said...

to diriku:
salam..
aiwah..insyaALLAH..


to kak farra:
salam sayang buat kak farra..
afwan..betul tu,kak..
setuju sgt9..=)
hanya ilmu agama yang dapat merawat penyakit buruk sangka nih...wallahu'alam..
syukran jazilan utk award tu..
insyaALLAH..ada masa,nty ana ambik..^_^


to Umiliya6677:
syukran a'la ziarah..
sama2 la kita berkongsi ilmu dan saling berpesan-pesan..insyaALLAH..
Semoga kita terhindar dari penyakit buruk sangka ini..

"Dari Umar bin Al-Khatab beliau berkata: Janganlah kamu berprasangka (buruk) dengan kalimah yang keluar dari (mulut) saudara kamu yang mukmin kecuali yang baik". Lihat Tafsir Ibn Kathir, jld. 4, m/s 271..


to kak fatini:
salam..
betul,kak..kdg2 kita x sedar..
ana ambil contoh yg paling dekat la..dalam dunia blogging ni, kadang2 sesetengah dari blogger(khususnya) sudah xde idea utk menulis sesuatu lantas mulalah mahu mengata dan mengumpat org lain mengenai perkara yg remeh-temeh seperti aib orang. Kalau x suka dengan seseorang, kan senang tegur terus. Kalau malu nak menegur, maka Islam telah memberikan petuanya: DIAM. x perlu la mengata-ngata dengan menulis di blog dan buatkan orang lain pula terasa..nauzubillahi min zalik..
*peringatan buat diri sendiri jugak..