- UWAIS AL-QARNI -



In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...
Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)




.::Pemuda miskin Yaman disebut Nabi sebagai penghuni langit kerana taatkan Allah, Ibu::.


UWAIS al-Qarni hidup pada zaman Rasulullah. Merupakan seorang pemuda bermata biru, rambutnya merah, berpenampilan cukup tampan, kulitnya kemerah-merahan, dagunya melekat di dada selalu melihat pada tempat sujudnya, tangan kanannya menumpang pada tangan kirinya, ahli membaca Al Quran, pakaiannya hanya dua helai sudah kusut yang satu untuk penutup badan dan yang satunya untuk selendangan, tiada orang yang menghiraukan, tidak dikenali oleh penduduk bumi akan tetapi sangat terkenal di langit. Beliau seorang pemuda miskin yang tinggal di Yaman bersama ibunya yang sudah tua, lumpuh dan buta. Uwais tinggal dengan ibunya kerana beliau tidak mempunyai ahli keluarga lain.

Kerjanya mengambil upah mengembala qibas dan unta. Upah diterimanya cukup untuk nafkah beliau bersama ibunya. Apabila ada rezeki lebih, digunakan untuk membantu jiran yang serba kekurangan. Beliau terkenal seorang anak yang taat kepada ibunya dan Allah. Beliau selalu berpuasa dan pada malam hari bermunajat kepada Allah memohon petunjuk. Uwais al-Qarni telah memeluk Islam pada masa negeri Yaman mendengar seruan Nabi Muhammad SAW, yang telah mengetuk pintu hati mereka untuk menyembah Allah, Tuhan Yang Maha Esa, yang tak ada sekutu bagi-Nya. Islam mendidik setiap pemeluknya agar berakhlak luhur. Peraturan-peraturan yang terdapat di dalamnya sangat menarik hati Uwais, sehingga setelah seruan Islam datang di negeri Yaman, dia segera memeluknya, kerana selama ini hati Uwais selalu merindukan datangnya kebenaran. Ramai jirannya yang telah memeluk Islam, pergi ke Madinah untuk mendengarkan ajaran Nabi Muhammad SAW secara langsung. Sekembalinya di Yaman, mereka memperbarui rumah tangga mereka dengan cara kehidupan Islam.Hatinya sedih setiap kali jirannya pulang dari Madinah menceritakan pertemuan dengan Nabi Muhammad kerana beliau sendiri belum berpeluang berjumpa Baginda.

Di ceritakan ketika terjadi perang Uhud Rasulullah SAW mengalami kecederaan dan giginya patah akibat daripada terkena batu yang dilempar oleh musuh-musuhnya. Khabar ini akhirnya diketahui oleh Uwais. Dia segera memukul giginya dengan batu hingga patah. Hal tersebut dilakukan sebagai bukti kecintaannya kepada Rasulullah, sekalipun dia belum pernah melihat baginda.Hari berganti hari kerinduan Uwais untuk berjumpa Nabi Muhamad semakin mendalam. Hatinya selalu bertanya bila beliau dapat bertemu Baginda untuk memandang wajahnya dari dekat. Beliau rindu mendengar suara Nabi dan kerinduannya kerana iman sedangkan beliau mempunyai seorang ibu yang tua, buta dan lumpuh. Bagaimana harus meninggalkannya untuk menemui Nabi.

Akhirnya kerinduan selama itu dipendamkan. Suatu hari Uwais mendekati ibunya dan meluahkan isi hati untuk memohon izin menemui Nabi di Madinah. Mendengar permohonan anaknya itu, ibunya berkata:

“Pergilah wahai Uwais, anakku, temuilah Nabi di rumahnya,
selepas berjumpa segeralah engkau pulang.”

Betapa gembiranya hati Uwais mendengar ucapan ibunya. Beliau segera berkemas dan tidak lupa menyiapkan keperluan ibu yang akan ditinggalkan serta berpesan kepada jiran supaya menemani ibunya selama beliau ke Madinah.

Selepas merentasi perjalanan jauh, akhirnya Uwais sampai di Madinah. Beliau segera mencari rumah Nabi lalu diketuk pintu rumah itu sambil mengucapkan salam. Maka keluarlah seorang seraya membalas salamnya.

Uwais menanyakan Nabi yang ingin ditemui tetapi Nabi tidak berada di rumahnya kerana sedang berada di medan perang. Uwais hanya dapat bertemu Siti Aisyah. Betapa kecewanya hati Uwais datang dari jauh tetapi tidak dapat menemui Nabi.
Uwais ingin menunggu kepulangan Nabi dari medan perang tetapi telinganya masih terngiang pesan ibunya yang sudah tua dan sakit supaya segera pulang ke Yaman. Dia melupakan keinginan hatinya dan berjumpa Siti Aisyah sambil berpesan menitipkan salam kepada Nabi Muhammad.

Selepas itu, beliau segera berangkat ke Yaman dengan perasaan amat terharu. Peperangan selesai, Nabi Muhammad kembali ke Madinah. Setibanya di rumah, Nabi menanyakan Siti Aisyah mengenai orang yang mencarinya.

Seterusnya Nabi mengatakan bahawa Uwais anak yang taat kepada ibunya, adalah penghuni langit.


Mendengar perkataan Nabi, Siti Aisyah dan sahabat terpegun. Menurut keterangan Siti Aisyah, memang benar Uwais mencari Nabi dan bersegera pulang ke Yaman kerana tidak dapat meninggalkan ibunya terlalu lama.

Nabi meneruskan keterangannya mengenai Uwais, penghuni langit kepada sahabatnya dan berkata:

“Jika kamu ingin berjumpa dengan dia,
perhatikanlah dia mempunyai tanda putih di tengah tapak tangannya.”

Setelah itu Nabi memandang kepada Ali dan Umar seraya berkata:

“Suatu ketika apabila kamu bertemu dengan dia,
mohonlah doa dan istighfarnya,
dia adalah penghuni langit, bukan orang bumi.”


Selepas Nabi Muhammad wafat dan diganti Abu Bakar, kemudian Umar. Suatu ketika Khalifah Umar teringat akan sabda Nabi mengenai Uwais. Beliau segera mengingatkan juga kepada sahabatnya Ali bin Abi Talib.

Rombongan khafilah dari Yaman datang ke Madinah. Umar dan Ali selalu menanyakan Uwais. Rombongan itu memberitahu Uwais ada bersama mereka dan sedang menjaga unta di perbatasan kota. Mendengar jawapan itu, Khalifah Umar dan Ali segera bertemu Uwais.

Setibanya di khemah tempat Uwais berada, Khalifah Umar dan Ali memberi salam. Tetapi Uwais sedang solat, selepas mengakhiri solatnya dengan salam, Uwais menjawab salam Khalifah Umar dan Ali sambil mendekati kedua-dua sahabat Nabi itu dan menghulurkan tangannya untuk bersalaman.

Sewaktu berjabat tangan, Khalifah Umar membalikkan tangan Uwais untuk membuktikan kebenaran tanda putih yang berada di tapak tangan Uwais, seperti pernah dikatakan Nabi. Memang benar, nampaklah tanda putih di tapak tangan Uwais.

Wajah Uwais nampak bercahaya. Benarlah seperti sabda Nabi dia adalah penghuni langit. Khalifah Umar dan Ali menanyakan namanya dan dijawab:

“Abdullah.”

Mendengar jawapan Uwais, mereka tertawa dan mengatakan:

“Kami juga Abdullah iaitu hamba Allah. Tapi siapakah namamu yang sebenarnya?”

Uwais kemudian berkata:

“Nama saya Uwais al-Qarni.”

Khalifah Umar dan Ali memohon doa dan istghfar daripada Uwais dan selepas itu Khalifah Umar berjanji untuk menyumbangkan wang dari Baitulmal kepada Uwais tetapi Uwais berkata:

“Hamba mohon supaya hari ini saja hamba diketahui orang.
Untuk hari seterusnya, biarlah hamba yang fakir ini tidak diketahui orang lagi.”


Setelah kejadian itu, nama Uwais kembali tenggelam tidak terdengar beritanya. Tapi ada seorang lelaki pernah bertemu dan pernah dibantu oleh Uwais , waktu itu kami sedang berada di atas kapal menuju tanah Arab bersama para pedagang, tanpa disangka-sangka angin taufan bertiup dengan kencang. Akibatnya hempasan ombak memukul kapal kami sehingga air laut masuk ke dalam kapal dan menyebabkan kapal semakin berat. Pada saat itu, kami melihat seorang lelaki yang mengenakan selimut berbulu di sudut kapal yang kami tumpangi, lalu kami memanggilnya. Lelaki itu keluar dari kapal dan melakukan solat di atas air. Betapa terkejutnya kami melihat kejadian itu.

“Wahai waliyullah,” Tolonglah kami !”

tetapi lelaki itu tidak menoleh. Lalu kami berseru lagi,

" Demi Zat yang telah memberimu kekuatan beribadah, tolonglah kami!”

Lelaki itu menoleh kepada kami dan berkata:

“Apa yang terjadi ?”

“Tidakkah engkau melihat bahawa kapal ditiup angin dan dipukul ombak ?”tanya kami.

“Dekatkanlah diri kalian pada Allah ! “katanya.

“Kami telah melakukannya.”

“Keluarlah kalian dari kapal dengan membaca bismillahirrahmaanirrahiim!”

Kami pun keluar dari kapal satu persatu dan berkumpul di dekat itu. Pada saat itu jumlah kami lima ratus orang lebih. Sungguh ajaib, kami semua tidak tenggelam, sedangkan perahu kami serta isinya tenggelam ke dasar laut. Lalu orang itu berkata pada kami ,

”Tak mengapalah harta kalian menjadi korban asalkan kalian semua selamat”.

“Demi Allah, kami ingin tahu, siapakah nama Tuan ? “Tanya kami.

“Uwais al-Qarni”. Jawabnya dengan singkat.

Kemudian kami berkata lagi kepadanya,

“Sesungguhnya harta yang ada di kapal tersebut adalah milik orang-orang fakir di Madinah yang dikirim oleh orang Mesir.”

“Jika Allah mengembalikan harta kalian. Apakah kalian akan membagi-bagikannya kepada orang-orang fakir di Madinah?” tanyanya.

”Ya,”jawab kami.

Orang itu pun melaksanakan solat dua rakaat di atas air, lalu berdo’a. Setelah Uwais al-Qorni mengucap salam, tiba-tiba kapal itu muncul ke permukaan air, lalu kami menumpanginya dan meneruskan perjalanan. Setibanya di Madinah, kami membagi-bagikan seluruh harta kepada orang-orang fakir di Madinah, tidak satupun yang tertinggal.

Beberapa waktu kemudian, tersiar kabar yang mengatakan Uwais al-Qorni telah pulang ke rahmatullah. Anehnya, pada saat dia akan dimandikan tiba-tiba sudah ramai orang yang berebut untuk memandikannya. Dan ketika dibawa ke tempat pembaringan untuk dikafankan, di sana sudah ada orang-orang yang menunggu untuk mengkafankannya. Demikian pula ketika
orang pergi hendak menggali kuburnya. Di sana ternyata sudah ada orang-orang yang menggali kuburnya hingga selesai. Ketika usungan dibawa menuju ke pekuburan, luar biasa banyaknya orang yang berebut untuk mengusungnya. Dan Syeikh Abdullah bin Salamah menjelaskan, “ketika aku ikut mengurusi jenazahnya hingga aku pulang dari mengantarkan jenazahnya, lalu aku bermaksud untuk kembali ke tempat penguburannya guna memberi tanda pada kuburannya, akan tetapi sudah tak terlihat ada bekas kuburannya.

(Syeikh Abdullah bin Salamah adalah orang yang pernah ikut berperang bersama Uwais al-Qorni pada masa pemerintahan sayyidina Umar r.a.)

Meninggalnya Uwais al-Qorni telah menggemparkan masyarakat kota Yaman. Banyak terjadi hal-hal yang amat menghairankan. Sedemikian ramainya orang yang tidak dikenali hadir untuk mengurus jenazah dan pemakamannya, padahal Uwais adalah seorang fakir yang tak dihiraukan orang. Sejak ia dimandikan sampai ketika jenazahnya hendak diturunkan ke dalam kubur, di situ selalu ada orang-orang yang telah siap melaksanakannya terlebih dahulu.

Penduduk kota Yaman tercengang. Mereka saling bertanya-tanya :

“Siapakah sebenarnya engkau wahai Uwais al-Qorni ? Bukankah Uwais yang kita kenal, hanyalah seorang fakir yang tak memiliki apa-apa, yang kerjanya hanyalah sebagai penggembala qibas dan unta ? Tapi, ketika hari wafatmu, engkau telah menggemparkan penduduk Yaman dengan hadirnya manusia-manusia asing yang tidak pernah kami kenal. Mereka datang dalam jumlah sedemikian banyaknya. Agaknya mereka adalah para malaikat yang di turunkan ke bumi, hanya untuk mengurus jenazah dan pemakamannya."

Baru saat itulah penduduk Yaman mengetahuinya siapa “Uwais al-Qarni” ternyata ia tidak terkenal di bumi tapi terkenal di langit..

wallahu a'lam..

14 leave ur comment here:

NIZAM said...

Ya Allah...
Hebatnya Pencipta yang mencipta insan yang hebat ini...

p/s: salam ziarah, nice entry :)

UmmuFarhan said...

Salam,

Istimewanya insan yang bernama Uwais al-Qarni ni..semoga kita dapat mencontohi sikap tawaduk dan akhlaknya yang indah.

CECOMEL said...

Subhanallah...

♥Niesa' imana♥ said...

to nizam..
ya akhi..
Allah Maha Kaya dan Maha Pengasih, siapa yg ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya...insyaALLAH..
syukran a'la ziarah..


to ummu farhan..
salam,ukhti..=)
aiwah,kak..insyaALLAH,ameen Allahumma ameen..

ana nak kongsikan salah satu hadis, sabda Rasulullah saw :
“Barangsiapa yang bersikap tawadhu’ kerana mencari redha Allah maka Allah akan meninggikan darjatnya. Ia menganggap dirinya tiada berharga, namun dalam pandangan orang lain ia sangat terhormat. Barang siapa yang menyombongkan diri maka Allah akan menghinakannya.Ia menganggap dirinya terhormat, padahal dalam pandangan orang lain ia sangat hina, bahkan lebih hina daripada anjing dan babi” (Hadis riwayat Al-Baihaqi)

*semoga sifat tawadhu' sentiasa tertanam dalam diri kita semua..insyaALLAH..


to cecomel..
syukran a'la ziarah..
tiada yang mustahil dengan izin ALLAH..insyaALLAH..

musafir muslimah said...

ehemm...
nih yg trkndung dlm status msg awk hari 2 kan?
sy siap cri cite nih kt ternet..
hak3 =p

♥Niesa' imana♥ said...

aii,dak kecik..
ble pulak ana tulis kat status ym??

jap2..pk..(^_^)?
owh,ye...uwais tu..
tu uwais lain la..haha..
uwais tu kawen ngan raudhah...
kan ana suh tanye kawan2 anti yg stdy kat uitm pahang..sure diorg sume kenal sgt9...kui3..
tu bukan org la,dik..tu nme tmpt..^_~

kat intenet pun ade cite ni..
tp byk yg bahasa indonesia punye..
kne translate la..hehe..

musafir muslimah said...

hushh..!! sy dah bsr lahh!! nk spm t0h.. hak3..

adehhh.. spe plak 2..??
kate nme tmpt.. npe ad kawen lak nih..?
hadeiii... adkh anda sedang memeningkan kpale sy? =p

eleyh.. x reti search la tuh..
org cari el0k je bhse melaysia.. wueekkk!!.. ahaha =p

fairiehan said...

Salam, MasyaAllah..SubhanAllah..Izinkan hamba mengambil kisah ini dari blog tuan untuk diletakkan di laman web hamba untuk dikongsikan bersama yang lain. Terima kasih!

♥Niesa' imana♥ said...

salam...
tafadhol..copy dan sebarkan dakwah seluas-luasnya...=) tak perlu minta izin pun tak apa..Ayuh kita jadi da'ie dan da'ieyah! semoga kita sama2 dapat mengambil ibrahnya..insyaALLAH..

jedalerihati said...

sungguh mulia!
mohon copy ye`t kaseh!

puitis cinta said...

salam ziarah..nice ur writing...teruskan perjuangan ya ukhti..:)

As-Sakinah itu Ketenangan said...

salam alaik kak ;)
teratak ana tak sehebat kak
senag melihat pena kak
bersahaja dan sopan;)
mabruk! =,='

deena farhana said...

slm niesa syg..sempat bc psl uwais qarni ni..nice..thanks for sharing..

niesa, jmput ambik cenderahati kt blog kak farra ye :)

♥Niesa' imana♥ said...

jedalerihati:
tafadhol,ukhti..
copy je mana2 artikel yg anti suka..=)


puitis cinta:
syukran a'la ziarah..
u too..nice blog..mabruk..=)
insyaALLAH..sama2 la kita berjuang ye..


ukhti natasha:
wassalam alaik,dik..
alaa..anti pun ape kurangnye..
blog sama hebat dengan tuan die..
sgt cekang..^_~
terasa diri ni kerdil..huhu..


kak farra:
salam syg kak farra..
la syukran a'la wajib..
sama2 la kita berkongsi ilmu..
ade cenderahati ye...sabah mari bha..hee..insyaALLAH,nty ana amek..syukran2..syg akak..^_^