-MaNa sAtuKah PiLihaN raGaM KemAnuSiaaN Kita???-

Wahai anakku, dalam perjalanan hidupmu membesar dewasa, kamu akan ketemu pelbagai manusia dengan pelbagai ragam tabiat dan akhlak. Maka pada diri orang yang mempunyai sikap atau akhlak yang tak elok, patutlah kamu berwaspada. Jauhilah dirimu dari ragam-ragam berikut :_

#Ragam pertama:
Orang yang setelah kita menghulurkan bantuan dia buruk sangka pada kita dan menyindir kita tak ikhlas, padahal kita tolong dia semata-mata kerana kesiankan dia, tak mengharapkan apa-apa balasan darinya. Bukanlah sekali, tapi berkali-kali begitu. Seperti ustaz kata, ikhlas itu ada dalam hati dan hanya Allah saja yang tahu. Kalaulah dia boleh tahu siapa yang ikhlas atau tidak, adakah dia sama seperti Tuhan boleh tengok hati orang ? Inilah syirik yang dia tak sedar. Bila dia tuduh orang tak ikhlas maka sama seperti kata ustaz, satu jari menuding, empat jari tuding pada diri sendiri.

#Ragam kedua :
Orang yang apabila dia mendapat sesuatu ilmu, dia sangka hanya dirinya sajalah yang tahu akan perkara itu. Bila bercakap dengan orang, dia anggap orang tak tahu apa yang dia baru tahu. Kemungkinan orang yang dia tunjuk lagak sudah pun mengetahui perkara itu sejak dulu lagi tapi taklah kagum pada diri sendiri seperti dirinya. Orang seperti ini suka memuji-muji diri sendiri dan dia tak senang kalau orang lain lebih berkebolehan dari dirinya. Hidupnya hanya mahu berlaga-laga kebolehan, pandang rendah orang lain dan menonjolkan kelemahan orang lain. Inilah sifat sombong dan bongkak.
Ustaz kata, orang yang benar-benar berilmu itu adalah orang yang ilmunya disertai dengan akhlak yang mulia dan punyai sifat merendah diri. Seperti padi, lebih berisi lebih tunduk. Seperti imam-imam dulu, kalau ada perkara yang dia belum dapat jawab dengan sempurna pada saat itu, dia akan kata dia tak tahu.

#Ragam ketiga :
Orang yang setiap tahun berkata yang dia kepingin sangat hendak mengerjakan umrah atau haji, tapi tidak kesampaian dengan alasan dia masih belum mampu dari segi wang. Tapi kita lihat setiap tahun menjelang hari raya, dia akan tukar langsir baru seluruh rumah , akan beli baju kurung baru untuk semua anggota keluarga - bermakna kalau dalam 4 tahun, dia dah ada 4 set langsir seluruh rumah, 4 set baju kurung seluruh keluarga. Benda ni tak pun wajib. Dalam rumah terdapat bermacam-macam alat hiburan, komputer terhebat beberapa buah, T.V sebesar-besarnya, pergi holiday setiap tahun belanja lebih dari seribu dolar dan lain-lain. Sebenarnya, kalau betul prioriti-nya hendak pergi umrah atau haji, wang tu semua boleh disimpan setiap tahun dan mampu boleh pergi umrah. ( Ustaz kata, kita lebih banyak menggunakan wang untuk berhibur dan hiburan daripada membeli makanan untuk hidup.) Yang peliknya , dia pula yang kutuk orang yang beberapa kali pergi umrah itu membazir wang yang sepatutnya didermakan pada masjid atau madrasah. Sebenarnya lebih baik dia diam dari mengutuk orang.

#Ragam keempat :
Orang yang apabila bertemu dengan orang lain, dia sangka diri dia lebih banyak ibadat dari orang yang dia temu. Kata Ustaz, inilah sifat Iblis, kerana sebelum Allah cipta Adam a.s, memang lah dia makhluk yang paling banyak ibadat. Tapi bila dia bertemu dengan Adam a.s, dia pandang Adam itu jijik rendah dari dirinya. Dia tertipu dengan ibadatnya sendiri. Janganlah mengaku sendiri yang "aku" ini wara'. Yang menilai samada kamu itu wara' adalah Allah, bukan kamu.

#Ragam kelima :
Orang yang ada sesuatu hajat peribadi dan meminta supaya orang yang hendak ke Makkah mendo'akan untuknya di sana. Dia juga berkata kalau hajat dirinya itu tak dapat, bermakna do'a orang yang ke Makkah itu tak diterima Allah maka menunjukkan orang itu bukanlah orang yang wara'. Apakah logiknya dia menyalahkan orang yang cuba mendo'akannya apabila hajat dirinya sendiri tak kesampaian ? Orang seperti ini hanya tahu melihat kekurangan orang lain, tapi dia tak sedar oleh kerana kekurangan diri dialah, maka tersekat do'a orang lain untuk dirinya.

#Ragam keenam :
Orang yang mempunyai lidah yang jahat sewaktu berkawan. Budaya "mulut laser" sudah menjadi adat kebiasaan. Padahal ini adalah akhlak yang buruk, berbeza sekali dengan akhlak Nabi s.a.w. Kawan tu di"laser" habis-habis dan dia beranggapan bahawa kawan tu masih patut tetap berterusan berkawan dengannya. Orang seperti ini akan kehairanan apabila ada orang yang tidak mahu dekat sama dia. Dia akan menuduh orang memutuskan silaturrahim. Tapi bila diri dia sendiri yang terkena sindiran yang pedas, dengan serta merta dia boleh "buang-muka" akan orang itu tanpa terasa pun akan silaturrahim. Meng"kontradik" diri sendiri. Nabi s.a.w pernah berkata, orang yang beriman itu adalah orang yang tidak menyakiti orang lain dengan lidahnya. Dimanakah kedudukan iman orang yang mempunyai lidah yang jahat ?

#Ragam ketujuh :
Orang yang hendak mengamalkan amar ma'ruf nahi mungkar - menyuruh berbuat kebaikkan dan menegah berbuat keburukkan. Bila kita tegur seseorang yang melakukan kesilapan atau kurang ilmu agamanya, adalah dengan belas ihsan, sifat kasihan - mengharapkan kebaikkan atas orang itu. Tapi sebaliknya yang kita selalu lihat adalah orang yang menegah kesilapan dengan menghina orang itu dan menonjolkan kepandaian diri dari segi agama. Allah pernah mengingatkan Rasul s.a.w jika Rasul bersifat kasar terhadap manusia, nescaya mereka akan lari daripadanya.


#Ragam kelapan :

Orang yang kerap memberitahu kita cerita-cerita peribadi tentang hal orang lain. Tetapi bila kita sedang mengalami masalah ingin mengadu padanya, dia tuduh kita hendak mengumpat, dan tak mahu dengar masalah kita. Orang yang dah terbiasa mengumpat, dia tak sedar kebiasaan diri sendiri.

1 leave ur comment here:

♥Niesa' imana♥ said...

=semua ragam kemanusiaan yg x elok ,mane pg sahsiah islamiah yg di anjurkan islam?
=memang reality ari nie ragam manusia sudah x islami sbb islam dan negara islam telah dihancurkan oleh kuffar barat secara rasminya pada tahun 1924 /3/3 bertempat diturkiuthmaniah.
=idea, pemikiran dan perasaan umat telah di racuni oleh pemikiran barat.
=jadi umat Islam yg mempunyai pegangan akidah yg jernih lah mesti berusaha utk menerapkan kembali kepimpinan berfikir bg mengubah undang2 sekular...