- MAKSIAT SELEPAS BERKAHWIN -



In
The Name of
ALLAH,Most Gracious Most Merciful...
Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)



APABILA tersiar kisah isteri ditangkap khalwat oleh suami serta isteri menjalinkan hubungan sulit dengan remaja lelaki, ia bukan saja memalukan kaum hawa tetapi juga umat Islam seluruhnya. (Zaman sekarang, wanita pun sudah pandai "main kayu tiga"..astaghfirullah..astaghfirullah..astaghfirullah..)


VS


Ketika kajian mengenai gejala sosial di kalangan remaja dijalankan pakar akademik dan pelajar di institusi pengajian tinggi, ‘ibu’ remaja pula turut sama terjebak ke kancah kehidupan gelap. Oleh itu, wajar juga dilakukan kajian punca isteri menghampiri zina sedangkan boleh berkasih sayang dengan suami masing-masing, malah mendapat keberkatan Allah SWT.

Ramai isteri yang tidak kasihkan suami. Ada juga berkahwin tanpa rasa cinta dan rasa hormat yang tinggi terhadap suami. Benar, ada yang baru mengenali hati budi suami dan keluarganya hanya selepas majlis akad, sebab itulah banyak masalah dikatakan timbul selepasnya.

Tetapi kepada Muslimah yang arif ajaran agama, mereka akan berusaha sedaya upaya membina persefahaman dan keharmonian dalam rumah tangga, malah menjadi benteng untuk menghalang anasir jahat yang mengganggu ketenteraman istana cinta mereka.

Apa pun alasan, ada caranya untuk membebaskan diri daripada ikatan perkahwinan tetapi tidak membebaskan diri daripada mentaati suami. Islam tidak pernah membenarkan isteri menduakan suami yang halal dinikahinya ketika masih dalam tempoh perkahwinan, begitu juga suami.

Syuraih, seorang alim dan ahli fikah meriwayatkan bahawa beliau mengahwini seorang wanita dari Bani Handhalah. Pada malam pertama sebagai suami isteri, mempelai menunaikan solat sunat dua rakaat dan memohon Allah SWT memberi kebaikan serta kesejahteraan kepada mereka.

Sesudah solat, si isteri menghadapkan wajahnya tepat ke arah suaminya Syuraih dan berkata:

“Sesungguhnya aku adalah wanita yang asing bagimu dan belum mengetahui kebiasaanmu. Terangkan apa yang menjadi kesukaanmu supaya aku dapat memberikannya dan jelaskan kebencianmu supaya aku dapat menjauhinya.”

Meskipun tidak pernah mengenali antara satu sama lain, sebagai Muslim yang patuh kepada perintah agama, Syuraih mampu menjalankan tanggungjawab sebagai suami dengan sebaiknya.

Ia ditambah pula dengan anugerah seorang isteri solehah, yang tahu mendiamkan dirinya di tempat paling sunyi di hati suaminya sehinggakan selama 20 tahun usia perkahwinan mereka, Syuraih tidak pernah melihat kecelaan pada isteri yang dinikahinya.

Walau bagaimana buruk pun seorang suami, jika boleh dinasihati dan mampu berubah ke arah kebaikan, isteri harus istiqamah memberi bimbingan. Walaupun tugas mendidik isteri adalah tanggungjawab suami, isteri juga berkewajipan menasihati suami.

Kebanyakan isteri hari ini memiliki latar belakang pendidikan tinggi dan dengan ilmu yang ada memudahkan usaha mengharmonikan rumah tangga melalui kerjasama suami, isteri serta keluarga. Isteri perlu menjadi nilai tambah yang positif terhadap kekurangan suami.

Sering kali apabila berhadapan masalah atau tidak mendapat perhatian suami, isteri mula mencari keseronokan di luar syariat. Keadaan ini juga berlaku disebabkan masing-masing tidak memenuhi tanggungjawab sehingga ada yang terabai.

Hubungan yang tidak syarie antara suami atau isteri dengan bukan mahram menjadi sesuatu yang biasa dalam masyarakat. Perbuatan ‘main kayu tiga’ kini bukan dilakukan lelaki atau suami saja, tetapi sudah berjangkit kepada isteri. Isteri sudah berani menunjuk belang tanpa memikirkan harga diri, apatah lagi maruah suami dan masa depan anak.

Justeru, suami dan isteri mesti lebih prihatin terhadap pasangan masing-masing kerana pernikahan adalah ikatan yang mulia dan bukan perjanjian biasa. Ia tidak akan terurai hanya kerana dunia dan pesonanya, malah perkahwinan merapatkan langkah kita ke syurga.

wallahu a'lam..



credit to:
Nik Salida Suhaila Nik Nik Saleh
(Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang USIM)

5 leave ur comment here:

deena farhana said...

salam niesa..

wah..blh jd caunselor rumahtangga udah..btw,nice entry :)

kak doakan moga niesa sentiasa dlm kshtn yg baik, kjayaan yg berterusan dan kemaslahatan yg berpanjangan..

slm syg utk niesa selalu :)

Kryptonite Merah said...

salam..
sy tag awk aeh..??
tp terserah la nk amik ke x.
tkde pksaan!
hehe..
jgn ssh2 kan diri plak nk amik tag nih =p (bajet nye ayt ku!)

♥Niesa' imana♥ said...

to kak farra:
salam alaik,kak..

hehe..mne de kak..
ndak da kelayakan lagi nak jadi kaunselor nih..=)
ameen Allahumma ameen..
wa iyyakum, ya habibaty...^_^
salam syg fillah utk akak jugak..
jaga diri baik2 ye kak..



to budak nakal:
salam...=)
hehe..insyaALLAH..
kalau ana ade masa terluang, insyaALLAH akan dipertimbangkan..huhu..^_~

Unknown said...

salam sayang....

bagusnya artikel ni...akak kongsi dlm fb leh?hehe

doakan akk cepat kawin...kih3

♥Niesa' imana♥ said...

salam sayang akak..hehe..=)

tafaddholi kak..
share je mne2 yang akak suka..
x perlu mintak izin pun xpe..

doa ye..??^_~
insyaALLAH, i will,kak..^_^
take care of urself...