-GaNjaRan reZeki BerGanDa jiKa PerKuKuh siLatuRRaHim-

Hubungan baik bolehkan berkongsi ilmu serta kebaikan, raih kekuatan kesatuan keluarga

IMAM Ibnul Atsir berkata:

"Silaturahim adalah suatu ungkapan berkaitan dengan menjalinkan perbuatan baik terhadap kaum kerabat yang memiliki hubungan senasab atau perkahwinan, berlemah lembut kepada mereka, menyayangi mereka, memerhatikan keadaan mereka, walaupun mereka jauh dan berbuat jahat. Manakala memutuskan silaturahim adalah suatu perbuatan yang berlawanan dengannya."

Kaum kerabat yang dimaksudkan dalam persoalan ini adalah kedua ibu dan bapa, adik beradik, pakcik, makcik, sepupu, nenek, datuk, anak dan memiliki hubungan kekeluargaan yang dekat.

Adapun hubungan yang dinisbahkan kepada selain ahli keluarga, maka ia disebut sebagai ukhuwah Islamiah (persaudaraan sesama Islam).

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dulu (di masa jahiliah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah, orang yang bersaudara." (Surah Ali-Imran, ayat 103)

Perkara yang ditekankan dalam menjalinkan silaturahim ialah menyambungkan hubungan dua pihak sudah terputus atau mengalami masalah (krisis).

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Orang yang menjalinkan hubungan kekeluargaan bukanlah mereka yang membalas sesuatu kebaikan, tetapi adalah mereka yang menyambungkan (menjalinkan semula) suatu perhubungan yang terputus." (Hadis diriwayatkan al-Bukhari)

Jalinan silaturahim paling utama dan dituntut adalah menjalinkan hubungan baik dengan kedua ibu bapa. Malah, ia adalah suatu yang wajib berdasarkan dalil jelas.

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan tidak ada yang disesatkan oleh Allah kecuali orang yang fasik, (iaitu) orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh, dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah (kepada mereka) untuk menghubungkannya dan membuat kerosakan di muka bumi. Mereka itulah orang yang rugi." (Surah al-Baqarah, ayat 27)

Al-Imam ath-Thabari berkata: "Pada ayat ini, Allah menganjurkan hamba-Nya supaya menjalinkan hubungan kekeluargaan dan dengan orang yang memiliki hubungan rahim, serta tidak memutuskannya."

Rasulullah SAW menyatakan bahawa menjalinkan hubungan silaturahim memiliki hubung kait dengan keimanan terhadap Allah dan hari kemudian seperti sabda Baginda yang bermaksud:

"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, hendaklah dia menjalinkan silaturahim." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Malah, dengan menjalinkan hubungan silaturahim, Allah akan melapangkan rezeki dan memanjangkan umur kita. Sementara orang yang memutuskan silaturahim, Allah akan menyukarkan rezekinya atau tidak memberikan keberkatan kepada harta dimiliki.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Sesiapa yang suka supaya diperluaskan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia menjalinkan hubungan tali silaturahim." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud:

"Tidak masuk syurga mereka yang memutuskan silaturahim." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Menjalin hubungan silaturahim dengan ahli keluarga dapat dilaksanakan melalui pelbagai cara antaranya mengunjungi ahli keluarga yang dimaksudkan, tidak lupa bertanyakan khabar, bantu membantu, saling sayang menyayangi serta meraikan kegembiraan mereka.

Perhubungan yang baik terhadap ahli keluarga ini perlulah sentiasa dilakukan bertepatan dengan petunjuk Allah dan sunnah Rasul-Nya. Kepada mereka yang memiliki ahli keluarga yang kafir atau fasik, jalinan kekeluargaan dapat dilakukan dengan nasihat yang baik serta memberi tunjuk ajar selain berusaha mengajak mereka ke jalan yang benar dengan hikmah.

Menjalinkan silaturahim memiliki begitu banyak manfaat antaranya sebagai usaha melaksanakan perintah Allah dan Rasul-Nya, membina suasana kasih sayang yang harmoni dan saling bantu membantu, diberi keluasan rezeki oleh Allah, merapatkan hubungan dan peluang dakwah yang lebih baik.

Hubungan baik juga membolehkan berkongsi ilmu serta kebaikan, meraih kekuatan dengan kesatuan kekeluargaan yang terbina, menjauhi keburukan seperti fitnah atau buruk sangka dan yang akhirnya diberi jaminan syurga oleh Allah.

Daripada Abu Ayyub al-Anshari, katanya:

"Seorang lelaki datang bertanya kepada Rasulullah SAW: Wahai Rasulullah, beritahu kepadaku suatu amal yang dapat memasukkan aku ke dalam syurga dan menjauhkan aku dari neraka. Maka Nabi SAW bersabda: Engkau beribadah kepada Allah dan tidak mensyirikkan-Nya dengan sesuatu apa pun, mendirikan solat, mengeluarkan zakat dan menjalinkan silaturahim." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu." (Surah an-Nisaa', ayat 1)

Sheikh Abdur Rahman Nashir as-Sa' berkata:

"Allah menggandingkan antara saranan supaya bertakwa kepada-Nya dengan perintah untuk berbuat kebaikan kepada kaum keluarga dan melarang daripada memutuskan hubungan silaturahim yang dengannya dapat menegaskan akan maksud betapa wajibnya menunaikan hak Allah, maka adalah wajib juga untuk menegakkan hak makhluk, khususnya yang termasuk persoalan hubungan kekeluargaan antara mereka, bahkan menunaikan hak mereka adalah di antara hak Allah yang sudah diperintahkan oleh-Nya."


wallahualam..

0 leave ur comment here: