-SeDekaH UntuK Si PenCuri, PeLaCur DaN BakHiL-


In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...

Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)


Pernah dengar tak kisah seorang pemuda dermawan yang suka memberikan sedekah kepada sesiapa yang dia rasa memerlukan pertolongan dan dalam kesusahan..?? Pasti ada sahabat/sahabiah yang telah membaca tentang kisah ini kan..Bagi yang tidak tahu tapi nak tahu kisah tentang apa, ikuti la peristiwa ini yang berlaku pada zaman sahabat dulu..jangan lupa, ambil la ibrah daripadanya..


***************************


***************************

Pada suatu hari pemuda dermawan ingin memberikan sedekahnya namun tidak mahu orang yang menerima sedekahnya kenal dengannya. Pada malamnya, dia keluar membawa seuncang wang emas lalu berjalan mencari orang miskin. Selepas lama berjalan, dia bertemu seorang lelaki tidak dikenali, lalu terus diberikan wang berkenaan dan beredar tanpa mengenali lelaki itu.

Keesokan paginya, penduduk gempar kerana orang yang menerima sedekah itu adalah pencuri. Akhirnya, berita itu sampai kepada lelaki berkenaan, ia menyebabkan beliau susah hati kerana memberi sedekahnya kepada orang tidak sepatutnya menerima dan bimbang sedekahnya tidak diterima Allah.

Pada malamnya, sekali lagi, lelaki dermawan itu keluar dengan membawa seuncang emas dengan harapan sedekahnya dapat diberikan kepada penerima yang layak. Sampai saja di sebuah tempat, dia terlihat seorang wanita sedang duduk di tepi jalan menunggu sesuatu. Sampai saja di tempat perempuan, dia terus memberikan wang kepadanya tanpa bercakap dan terus beredar.

Seperti sebelumnya, penduduk gempar dengan berita mengatakan seorang wanita cantik yang juga pelacur mendapat sedekah wang emas daripada seorang lelaki tidak dikenali. Ia menjadi buah mulut orang kampung kerana merasakan sedekah itu tidak wajar diberikan kepada wanita yang menjadi pelacur.

Berita berkenaan sampai kepada lelaki dermawan dan beliau berasa amat sedih kerana memberikan sedekahnya kepada orang yang tidak sepatutnya menerima. Bagaimanapun dia berharap dan berdoa semoga Allah menerima sedekahnya.

Selang beberapa lama, dermawan itu sekali lagi keluar malam untuk memberi sedekah dan berharap penerimanya, orang yang layak. Dia terjumpa seorang lelaki yang tidak dikenali lalu terus memberikan wang kepada lelaki, yang terpinga-pinga ketika menerima sedekah itu.

Keesokan harinya penduduk gempar mengatakan seorang lelaki kaya menerima sedekah. Mereka berpendapat, penerima itu tidak layak menerima sedekah kerana dia seorang kaya yang sepatutnya mengeluarkan sedekah kepada fakir miskin. Berita itu sampai kepada dermawan itu dan dia terkejut dan sedih kerana memberikan sedekahnya kepada orang yang tidak layak menerima sedekahnya.

Bagaimanapun niat pemuda dermawan itu hanya Allah saja yang tahu sama ada yang tersurat dan tersirat. Oleh sebab keikhlasan dan kesungguhan pemuda itu mencari keredaan Allah, Allah menerima sedekahnya dengan setiap kebaikan tanpa diketahui pemuda itu.

Lelaki pertama menerima sedekah itu ialah pencuri. Oleh sebab keikhlasan pemuda dermawan itu memberi sedekahnya kepada pencuri itu, Allah memberi hidayah kepada pencuri itu yang berasa terharu kerana walaupun dia melakukan kerja dilarang Allah tetapi masih ada lagi insan sudi memberikan bantuan kepadanya. Dia menggambarkan kalau dia buat jahat Allah masih lagi memberikan rahmat dan keampunan, apatah lagi kalau dia menjadi orang baik. Lagi banyak kebaikan dia akan dapat, lelaki pencuri itu insaf dan berazam tidak mengulangi perbuatannya.

Wanita yang menerima sedekah daripada lelaki dermawan itu adalah seorang pelacur yang memperdagangkan tubuhnya. Dengan sebab keberkatan sedekah dermawan itu, ia meninggalkan kesan mendalam kepada wanita berkenaan. Dia merasa malu dengan dirinya sendiri kerana walaupun dia membuat kerja tidak diredai Allah, masih ada yang sudi membantu tanpa mengetahui status dirinya. Inilah yang membuatkan dirinya terasa dihargai. Dia menyesal dengan perbuatannya serta berazam dan bertaubat dengan bersungguh-sungguh untuk menjadi wanita solehah.

Lelaki yang kaya yang menerima sedekah dari seorang pemuda dermawan itu sebenarnya seorang yang bakhil. Dia tidak pernah memberikan bantuan ataupun sedekah kepada orang ramai. Peristiwa itu memberikan kesedaran kepadanya yang tidak pernah memberi sedekah ataupun mengeluarkan zakat. Dengan sebab keikhlasan pemuda dermawan itu, orang kaya itu berubah sikap menjadi pemurah.


***************************

Moral of the story, setiap perkara yang kita lakukan sama ada dari perbuatan, tingkah laku, akhlak perlu dengan niat ikhlas dan semata-mata untuk mendapatkan keredaan Allah. Sifat suka bersedekah banyak membawa kebaikan kepada sesiapa yang melakukannya dengan membetulkan niat kepada Allah semata-mata..Mohon dari ALLAH agar diberiNYA hati yang ikhlas, ini kerana ikhlas merupakan anugerah daripada ALLAH..Dalam satu Hadis Qudsi, ALLAH swt berfirman yang bermaksud:

"ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsia-Ku.Aku titiskan ia dalam hati hamba- hambaku yang Aku mangasihinya.." (Riwayat Abu Hasan Al Basri)


^^^^^^^^^^^^^^^^

*Untuk pengetahuan semua pengunjung yang ana kasihi kerana ALLAH swt, ini adalah perkongsian terakhir ana pada tahun ini & mungkin untuk beberapa minggu atau beberapa bulan, blog ni akan sepi sementara..TAPI bukan bermakna blog ini akan ditutup..insyaALLAH sekiranya ada kesempatan di lain waktu, ana akan cuba kongsikan khazanah dari syurga / ilmu milik ALLAH kepada kalian..kalau panjang umur, akan ana teruskan perjuangan pena dakwah disini..semoga kalian dalam redha-NYA selalu..Dan dikesempatan ini juga, ana menyusun 10 jari memohon maaf atas segala kekhilafan yang ana lakukan sepanjang kehadiran ana dalam dunia blogging ini..mungkin ada perkongsian atau comment2 ana yang tidak kalian senangi..asif jiddan..doakan diri ana agar bisa kembali..^_^

Akhirul kalam..jaga diri, jaga iman, jaga amal, jaga solat, jaga hubungan kita sesama muslim dan jaga hubungan kita dengan pemilik CINTA HAKIKI..IM-Smiley.com


..ma'as salamah,wa ilal liqo'..fi amaanillah wallahua`lam bisawab..

..."Wahuwa ma'akum ainamakuntum"...


6 leave ur comment here:

Honeyz said...

salam sis..

baru2 ni ada jugak kawan yg post kt blog dia cerita lbh kurang tentang ni: http://nurulasraar.blogspot.com/2009/11/kisah-tentang-sedekah.html

apepun, nice n3! thanx for sharing =)

btw, boleh tahu, kenapa nk meyepi lepas ni? bukan apa.. sbb segala perkongsian pena sis di sini sgt2la menarik dan bermanfaat.. mcm syglah kalau terhenti seketika..

tp kalau mmg ada urusan yg jauh lbh penting, xpela =) tp andai punya kesempatan nnt, hadirlah kembali menyampaikan ilmu2 bermanfaat di sini ya.. baarakallahu fiik.. ^_^

airmata syurga said...

salam ya ukhti...
ukhti mau berhenti wat seketika??klu xkebertan knape ya ukhti?
tp xpela la mgkin ad urusan ukhti yg lbh penting...pentingkan perkara yg lbh penting dhulu...
ana tertarik ngan ilmu yg ukhti smpaikan..syukran ya ukhti sbb sudi berkongsi ilmu dgn shbt2 yg lain..
salam ukhwah fillah dr ana..
moge2 ALLAH melindungi kite dr sgl kesusahan..
wat ukhti jg diri,jg iman,jg amal,jg hubunngan sesama kite jgk...:)
assalamualaikum....

peacemakerISLAMIYAH said...

terima kasih saudari niesa imana atas perkongsian ilmu moga satu hari nanti saudari boleh kembali berkongsi lebih banyak ilmu dengan para pembaca insyaallah....

Brilliant Marjan@اداويه said...

Assalammualaikum ukhti niesa imana..

time kasih doakan sy..semoga ukhti diberkatiNYA..

ukhti ada tugas lebih penting ae?semoga dimudahkn segala urusannya.harapnyer penulisan uhkti perlulah diteruskan..mana tau ada hati2 yg t'buka bila melawat & m'baca diblog ukhti..amin

♥Niesa' imana♥ said...

to Honeyz, airmata syurga, peacemakerISLAMIYAH, mauswah, qamarguyz n Brilliant Marjan@اداويه...

salam..
syukran ya ukhti wa akhi 4 ur support, prayers, courages n advices..

insyaALLAH ana akan beritahu dalam entry ana yg seterusnya apabila ana diberi kesempatan waktu untuk kembali...=)

sama2 la kita tegakkan Islam dalam diri supaya tertegaklah Islam di muka bumi..macam mana nak buat???

Jaga hubungan kita dengan ALLAH swt..kekuatan hubungan dengan ALLAH saja la yang akan menjadi tenaga penggerak hati, rasa, pemikiran dan sahsiah diri sejajar dgn syarat2 keislaman. Inilah rahsia kekuatan sebenar yang akan mencorak seseorang dengan corakan ALLAH swt (sibghotullah)..^_^

doakan ana najah dunya wal akhirah dan dipermudahkan dalam segala urusan..teruskan perjuangan kalian dalam jihad ilmu dan juga jihad dakwah Islamiah..doa ana akan sentiasa ada bersama kalian..

barakallahu fikum, fi amanillah..

wassalam..

hamba_tarbiyah said...

salam ziarah dan salam islah..