In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...
JIKA dalam bahasa Melayu kita mengenal konsep 3 Ta yang boleh mengelirukan kehidupan seorang lelaki sehingga dia boleh berjaya mahupun binasa dengannya, dalam bahasa Arab - setidak-tidaknya untuk penyesuaian dengan bahasa Melayu, boleh diperkenalkan konsep Ta 3 yang akan membawa kesejahteraan kepada umat manusia.
Konsep 3 Ta dalam bahasa Melayu merujuk kepada 'harta, takhta dan wanita' manakala Ta 3 yang dalam bahasa Arab adalah ta'aruf (saling mengenal), tawasau (menasihati) dan ta'awun (tolong-menolong).
Ta 3 ialah asas perhubungan umat manusia sejagat yang digariskan al-Quran secara nyata. Ia panduan Ilahi yang kekal, tidak putus walau apa pun terjadi. Konsep Ta 3 ialah manusia dicipta untuk saling mengenal (ta'aruf). Apabila saling mengenal, mereka diperintahkan untuk tolong-menolong (ta'awun). Selepas itu mereka perlu mekanisme yang boleh meneruskannya yakni saling menasihati (tawasau).
Bagi ta'aruf, Allah SWT berfirman maksudnya:
Bagi ta'awun, al-Quran menjelaskan maksudnya:
"Dan saling menolonglah kamu dalam berbuat kebajikan dan takwa." (Surah al-Maidah: 2)
Bagi tawasau, Allah SWT berfirman maksudnya:
Cuba kita bayangkan jika manusia dicipta, kemudian tidak saling mengenal, apa yang akan terjadi? Begitu pula jika sudah kenal, tapi tidak wujud tolong-menolong. Walaupun sudah terjalin hubungan tolong menolong, tapi saling nasihat menasihati tidak menjelma, apa yang akan diperoleh? Hanya hampa dan kepincangan yang bakal dikecapi.
Ibadat yang dengannya tujuan manusia diciptakan seperti dalam firman-Nya bermaksud:
"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku" (Surah al-Dzariat: 5)
menjelma dalam 'Ta 3'. Ta'aruf, tawasau dan ta'awun juga ialah ibadat.
Seperti kita perhatikan dalam ketiga-tiga ayat di atas, Ta 3 dikaitkan dengan ketakwaan.
Ta'aruf dengan "sesungguhnya semulia-mulia kamu pada sisi Allah SWT ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu." Ta'awun dikaitkan dengan "dan saling menolonglah kamu dalam berbuat kebajikan dan takwa." Tawasau pula dikaitkan dengan manusia yang tidak merugikan dan manusia yang sedemikian ialah orang yang bertakwa.
Sifat tolong-menolong adalah jambatan saling mengenal dan menasihati. Pengertian saling menolong sangat luas, bahkan sampai ke tahap manusia tidak memahaminya.
Ketika Rasulullah SAW bersabda di depan sahabat yang bermaksud:
Sikap tolong-menolong amat digalakkan Islam. Pertolongan yang kita berikan kepada saudara kita, akan membawa pulangan yang lebih kepada kita. Sabda Nabi maksudnya:
"Allah SWT sentiasa menolong orang selagi orang itu sentiasa menolong saudaranya." (Hadis riwayat Ahmad)
Jika saling menolong diamalkan meluas di kalangan umat, ia tanda keberkatan hidup. Dalam hadis Baginda bersabda maksudnya:
Ketiga-tiga aspek kehidupan masyarakat yang disentuh hadis di atas berhubungan erat dengan tolong-menolong untuk mewujudkan pemimpin dan ulama ulung serta dermawan yang ikhlas.
Jika sifat tolong-menolong juga tidak boleh direalisasikan, tiga perkara yang akan memporak-perandakan sendi kehidupan bermasyarakat seperti sabda Baginda maksudnya:
Dalam sejarah awal Islam, contoh saling menolong di kalangan umat Islam banyak kita temui. Ketika putus hubungan kerabat antara Nabi Muhammad SAW dengan bapa saudaranya Abu Lahab, dan saudaranya Amru Hisyam (Abu Jahal), iaitu ketika orang Muhajirin sanggup bertempur di medan perang, menentang sanak saudara, kaum kerabat dan sahabat handai mereka sendiri di medan Perang Badar, ketika itu juga jalinan kekeluargaan terikat begitu erat antara kaum Muhajirin dan Ansar.
Mereka menjadi saudara dan kaum keluarga yang saling menolong dan membantu. Pada masa sama juga tercantum rasa kasih sayang dan tali kekeluargaan antara orang Muslim Arab dengan Muslim berbangsa lain terjalin hubungan kasih mesra dan setia antara mereka. Semua ini berkat ajaran Islam yang dibawa Rasulullah SAW.
Tujuan akhir berjemaah daripada ajaran tolong-menolong adalah penyebaran secara berleluasa amar makruf nahi mungkar yang menjadi mercu tanda kebaikan umat Islam seperti firman Allah SWT maksudnya:
Jika tidak ada ta'aruf, ta'awun dan tawasau, bolehkah ayat ini dapat direalisasikan?
renung-renungkan la ya ukhti wa akhi..
wassalam....
2 leave ur comment here:
salam..terima kasih kerana terkongsi 3 ta.. post saudari lebih kurang sama dgn post ini..
http://insaaniyyah.blogspot.com/2009/11/pegang-3-perkara.html
terima kasih berkongsi~
salam..
la syukran 'ala wajib,ya akhi..
owh..artikel tu ana posting pada november 17..ana kongsikan artikel tu dari apa yang ana baca dalam akhbar berita harian..
mudah-mudahan kita sama2 ambil manfaat daripadanya..insyaALLAH..
syukran ziarah blog ana..
Post a Comment