-ConGraTs aDik-Adikku-

In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)...

semalam result upu untuk student2 SPM 08 dah pun keluar..alhamdulillah kebanyakan junior2 ana yang merangkap mangsa2 bully ana masa sama2 belajar di Sultan Sulaiman High School diterima masuk ke university..=) syukur alhamdulillah,ya ALLAH kerana mengabulkan doaku untuk melihat adik-adikku berjaya..tahniah untuk bazilah,alang,ain,jalwaa dan sahabat2 mereka yang lain...good luck in your future undertakings ye,dik..insyaALLAH doa ana selalu bersama kalian..

walaupun dulu salu kena bully2 manja dengan ana,alhamdulillah kalian still focus kat study..hmm,da lame tinggalkan zaman persekolahan..rasa rindu pulak time tu..sebab banyak sangat kenangan2 manis dan tak berapa manis..hehe..especially dengan adik2 ana di aspuri..sape la tak kenal dengan "alyani"..student black list yang selalu m'buat kekacauan..gangster betul la ana nih..bak kata ukhti syauqah.."nakal sgt"...

syukran ye adik2..walaupun selalu kena bully kalian tetap menyayangi ana..ana juga sayang kalian semua..

Rasulullah s.a.w pernah bersabda,"sesiapa yang tidak mengasihi orang lain,nescaya ALLAH tidak akan mengasihinya.."(riwayat al-Bukhari)

dah lame berpisah kerana cita2 masing2,tapi alhamdulillah kita masih lagi berhubung..mudah-mudahan,ukhuwah ini kekal didunia dan di akhirat..insyaALLAH..

apa2 pun,kepada semua pembaca blog ana nih,bully yang ana maksudkan bukanlah seperti apa yang anda semua fikirkan..tak ada unsur keganasan dan tak ada pun sampai menyakiti hati orang lain..insyaALLAH..lagipun,barisan orang yang menyakiti hati orang lain akan ditempatkan di barisan pertama di akhirat kelak..

Digiring dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah orang-orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati tetangganya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

kalau pernah pun ana ada kekhilafan dari segi perbuatan atau pun lisan..insyaALLAH ana akan cepat2 minta maaf..kerana itu satu2 nya cara yang terbaik..hmm,kat sini ana nak kongsi satu cerita..

Pernah berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w,seorang wanita yang sangat kuat beribadah sunat;siang hari berpuasa dan malamnya dipenuhi dengan sembahyang malam..sudah tentulah ibadah2 fardhunya tak tinggal langsung.Itupun ketika dilaporkan kepada Rasulullah s.a.w sekaligus ingin mengetahui kedudukannya disisi ALLAH s.w.t berikutan tabiatnya yang suka menyakiti hati jiran dengan lidahnya..lantas Baginda menjawab,"TIADA KEBAIKAN UNTUKKNYA"..

*dari secebis kisah ini,dapatlah kita mengambil kesimpulan bahawa ibadah lahir dari kita sendiri lakukan boleh cacat dengan tabiat hati yang kotor.Hati yang kotorlah yang akan mencetuskan lidah supaya menyakiti hati orang lain,mencetuskan seseorang menjadi degil,keras kepala,tidak menghormati orang lain dan sebagainya.............

lastly untuk adik ana,mohd Adli..sabar ye kerana belum ada rezeki untuk adik..rezeki ALLAH ada kat mana2..cepat atau lambat je kita tak tau..lagipun setiap manusia yang ALLAH jadikan memang sudah detetapkan ketentuan dari segi rezeki,umur dan perjalanan hidupnya..ini yang dinamakan "suratan takdir"..tetapi apa juga yang tersurat itu boleh juga berubah dengan izin ALLAH melalui proses dan ikhtiar seseorang..

Firman ALLAH s.w.t:_
"sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah apa yang ada didalam diri seseorang itu sehingga manusia itu mengubah apa yang ada di dalam diri mereka sendiri"

kita akan menjadi manusia yang bersyukur jika menerima ketentuan yang ALLAH s.w.t berikan dengan redha..sebaliknya menolak ketentuan ALLAH dikira sebagai kufur dari nikmat..wallahualam...

0 leave ur comment here: