-PuaSa Beri KekuataN PsikoLogi HeNtikaN taBiat MerokoK-


In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...

Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)


RAMADAN adalah peluang terbaik untuk menjayakan misi berhenti merokok. Kekuatan iman dan takwa yang dijana melalui ibadat puasa dapat mengatasi mengatasi rasa ketagih. Bagi individu dalam kategori ketagih rokok, sukar untuk berpisah daripada rokok. Pada kebiasaannya perokok tidak senang duduk jika tidak merokok dalam tempoh tiga atau empat jam.

Jika ditahan keinginan itu akan menyebabkan perasaan tidak tenteram dan tidak dapat melakukan tugasan lain. Perkara ini disebabkan tubuh perokok telah terbiasa dengan nikotin. Bagaimanapun, pada Ramadan, perokok yang ketagih sekalipun boleh berhenti merokok sekitar 12 jam bermula dari sahur hingga berbuka. Perkara ini tidak dapat dijawab dengan ilmu sains, melainkan mengakui itulah keberkesanan puasa meningkatkan ketakwaan.

Ini membuktikan ketagih merokok dapat diatasi sekiranya minda kita menguasai mengatakan tidak boleh merokok kerana ia perbuatan yang membatalkan puasa. Hakikat bahawa perokok boleh menahan diri daripada merokok dalam tempoh masa kira-kira 12 jam adalah satu kejayaan besar. Kebiasaannya perokok 'mesti' merokok setiap selang dua atau tiga jam.

Pakar psikologi menjelaskan ketagih rokok sebenarnya lebih dikuasai oleh minda dan perasaan. Ketagih merokok sebenarnya dikuasai oleh keinginan merokok. Individu merokok bukan kerana ketagih, tetapi keinginannya mengatakan dia perlu merokok.

Ketika berpuasa, segala kekuatan dan tumpuan diberikan untuk menghalang diri daripada melakukan perbuatan membatalkan puasa, termasuklah merokok. Jadi ketagih merokok secara tidak langsung hilang.

Sekiranya selama ini perokok mendakwa terpaksa merokok kerana ketagih, mengapa pula ketika berpuasa tidak menunjukkan tanda-tanda ketagihan?

Sekiranya 12 jam mampu bertahan, keupayaan yang sama perlu diteruskan. Jika ketika berpuasa tidak merokok kerana tidak mahu membatalkan puasa, tanam pula azam tidak merokok selepas berbuka kerana perbuatan mendatangkan keburukan.

Waktu berbuka hendaklah dimulai dengan makan dan minum, bukannya merokok. Selesai berbuka, bersegeralah menunaikan sembahyang Maghrib. Elakkan daripada memberi ruang masa untuk memikirkan keinginan merokok.

Selesai sembahyang, elok berdoa kepada Allah agar memberi kekuatan diri menjauhkan tabiat merokok. Sesungguhnya doa dan usaha yang dilakukan pada Ramadan mudah dimakbulkan Allah.

Selesai sembahyang Maghrib, diisi dengan aktiviti berfaedah menantikan masa untuk ke masjid untuk bersembahyang Isyak dan kemudian diikuti sembahyang tarawih.

Apabila pulang ke rumah, jangan biarkan fikiran dan perasaan ingin kepada rokok. Cuba elakkan berada bersama-sama orang yang merokok.

Lebih baik jika masuk tidur awal untuk mengelak keinginan merokok. Atau, jika ingin meneruskan ibadat malam seperti membaca al-Quran dan bersembahyang sunat. Amalan itu dapat mengelak diri rasa ketagih rokok.

wallahu'alam..

0 leave ur comment here: