-WaNita IsLam PerLu reBut GaNjaraN PahaLa RaMDhan-


In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...

Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)


DALAM menyambut Ramadan, dianjurkan kita sama-sama ingat mengingat mengenai kebesaran bulan ini. Selalu berdoa semoga Allah memberi kekuatan untuk mengisi bulan ini dengan ibadah yang sebaiknya. Bersyukur pada Allah kerana masih diizinkan hidup untuk bertemu bulan ini sedangkan ramai di kalangan kita yang pergi menghadap Ilahi. Kita juga digalakkan untuk merancang masa supaya dalam kesibukan yang ada, kita mampu memperuntukkan sebahagiannya untuk bacaan al-Quran, menghadiri majlis ilmu untuk menyuburkan ingatan kita kepada kebesaran dan pengisian Ramadan serta melaksanakan solat Tarawih dari awal hingga akhir Ramadan.

Sepanjang Ramadan, kita juga selalu didedahkan dengan berita penangkapan orang Islam tidak berpuasa dan makan di khalayak ramai. Begitu juga ada pula kedai makanan menjual makanan kepada orang Islam yang tidak berpuasa secara terang-terangan. Ini adalah suatu perlakuan yang sangat dikesali.

wanita Islam juga dianjurkan agar tidak tertinggal dalam mengisi bulan hebat ini. Dalam kesibukan menyediakan juadah berbuka dan bersahur untuk keluarga, wanita Islam perlu mengambil langkah bersesuaian agar tidak terlepas daripada mendapat ganjaran melakukan ibadah khusus yang besar pahalanya ini.

Antara cadangan untuk wanita Islam adalah:

# Turut sama ke masjid bersama suami dan anak untuk berbuka dan melaksanakan sembahyang tarawih berjemaah di masjid. Namun begitu, sekiranya masih mempunyai masalah seperti anak masih kecil dan boleh mengganggu jemaah dengan tangisan dan lari ke sana sini, maka sembahyang Tarawih di rumah adalah lebih afdal untuk mereka.

# Bagi yang mempunyai anak kecil dan sentiasa sibuk dengan urusan rumah tangga, usahakan juga untuk solat Tarawih ketika anak tidur agar kita tidak tertinggal merebut pahala.

# Apabila bangun menyediakan juadah bersahur, mungkin dapat diusahakan terus mengerjakan solat sunat dua rakaat sebelum mengejutkan anak supaya tidak terlepas peluang solat sunat sebelum fajar yang sangat besar pahalanya.

# Mengadakan majlis tadarus al-Quran bersama anak sebelum masuk waktu berbuka. Di samping dapat membetulkan bacaan al-Quran anak, kita juga secara tidak langsung menunjukkan teladan yang baik untuk sama-sama bertadarus dengan anak.

# Sentiasa mengingatkan diri serta anak mengenai kebesaran Ramadan, menyuburkan kekuatan dalaman anak dengan membawa mereka menghadiri majlis ilmu bersama-sama.

wallahu'alam..

0 leave ur comment here: