-FitraH KaSiH-


In The Name of ALLAH,Most Gracious Most Merciful...

Holy Prophet Muhammad, peace and blesssings be upon him and his Household (Ahlul Bayt)



..SYUKUR WALHAMDULILLAH ..

Inilah perkataan pertama yang mampu diucapkan setelah sekian lama "menghilang"..Janji dilafazkan, untuk menghilangkan setiap debu kejahilan yang menjadi punca pengkhianatan, dengan madu keimanan. Biarlah kemanisan iman itu menjadi kekuatan baru untuk bertapak dengan jejak yang baru, jauh dari debu kejahilan, sekaligus ditemani oleh siraman hujan madu keimanan dari Tuhannya, dengan izinNya.
Dan kerana terlalu cintakan lapangan dakwah..akhirnya dia bisa kembali dengan izin ALLAH swt..alhamdulillah..Dakwah adalah suatu kerja yang diamanahkan kepada para nabi dan rasul sejak zaman-berzaman.Umat Islam juga turut diberikan "kemuliaan" oleh ALLAH Rabbul 'Alamin untuk meneruskan kesinambungan kerja ini. Sebagaimana firman ALLAH swt:

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik. (QS 3:110)



*************

Kaifa halukum jami'a?
batmanna lakum el-kher was sa'adah dunya wal akhirah...
Kullu sanah, wa entum bikhoir...
Ameen..Ameen..Ameen..


yislamu kithir buat sahabat/sahabiah yang mendoakan ana agar bisa kembali di dunia blogging..Doa dari hati yang ikhlas tiada hijab dengan ALLAH swt..insyaALLAH..
selepas melalui zone tasawwuf, segala persoalan yang membelenggu benak fikiran ana telah pun ditemui..syukran buat abi kerana meminjamkan ana kitab-kitab di mini library..hmm,nasib baik abi tak marah sebab buat "hanya"(check dictionary pantai timur..hehe..)
Syukur alhamdulillah kerana ALLAH swt telah memudahkan segala urusan ana..walaupun masih terdapat cebisan persoalan yang belum ditemui kerana kesuntukan masa..mudah-mudahan ana bisa menemui jalan penyelesaian melalui petunjuk dari-NYA..ameen..yang pasti, jawapannya akan diperolehi melalui satu sahaja cara iaitu dengan menggunakan 1 password..

password nya:
"BAWA HATIMU KEPADA TUHAN"

ana sangat yakin, segala persoalan akan terjawab dengan mudah sekiranya kita gunakan password ni serta redha dengan apa yang berlaku..Sesekali, dalam menempuh kerakusan kebendaan ini, setiap manusia pasti dilintasi oleh panggilan Ilahi s.w.t., yang menyerunya agar kembali ke pangkuan Rabbul Izzati s.w.t..

Samada dengan ditimpa musibah dan ujian, ataupun diberi seribu satu kesenangan, manusia pasti pernah terfikir, walaupun sekali Cuma, untuk kembali kepada Ilahi s.w.t., Tuhan yang menciptakannya dari tiada. Kadang-kala, dengan musibah yang menimpa, seseorang hamba terdetik di hatinya, bertanya-tanya, akan siapakah lagi yang mampu membantunya dalam menempuh hari-hari mendatang yang menjanjikan seribu satu ujian. Akhirnya, terlihat satu cahaya, berserta suara nurani menjawab:


“Dialah ALLAH! Hanya Dialah yang Maha Membantu, dan hanya Dialah yang mampu membantu setiap para hambaNya, kerana ujian daripadaNya dan hanya Dia yang mampu menolong para hambaNya yang diuji.”


Setelah sekian lama mabuk dalam hiruk pikuk kepenatan duniawi, dan setelah menemui hakikat diri dan hakikat Ilahi, barulah terbit hikmah di hati, dari lintasan nurani Ilahi, bahawa:

“DESTINASI CINTA YANG ANA CARI, SEBENARNYA TERLALU HAMPIR”.

InsyaALLAH ana akan kongsikan dan selitkan apa yang telah ana perolehi daripada proses tasawwuf ana di entry-entry yang mendatang..mudah-mudahan dengan ilmu ana yang masih lagi tandus dan memerlukan petunjuk dari sahabat/sahabiah, dapat memberi ibrah kepada semua terutamanya kepada pengunjung-pengunjung blog ini..

*****************

Sebelum ana terlupa, syukran jazillan buat akhawat dan ikhwah yang sudi memberikan e-card yang comey2 dan kreatif kepada ana..ALLAH yubarik fik..dan maalish juga kerana ana tidak berkesempatan untuk membalas e-card kalian kerana masalah-masalah yang tidak dapat dielakkan..maalish..maalish..maalish..Antara e-card yang ana terima adalah dari:

IM-Smiley.com ukhti syauqah, ukhti ummi adibah, kak lin, kak norul, ukhti muslimah zaki, ukhti wardatul shaukah, ukhti yana, ukhti syauqah wardah, ukhti imtiaz sofea, ukhti zarin, ukhti hani, akhi qayyum, akhi nasir, akhi isham...




========================

Apa-apa pun,ikhlas dari ana, Niesa' Imana..

IM-Smiley.com

"EID SAIED" kepada semua sahabat blogger dan semua pengunjung..
Semoga ‘Madrasah Ramadhan 1430H’ yang baru kita lalui ini akan menjadi iktibar untuk kita meneruskan amalan yang baik yang dilaksanakan sepanjang Ramadhan yang mendatang,insyaALLAH..Ramadhan datangnya dinantikan,kehadirannya disambut, keberadaan didalamnya dimanfaatkan, penghujungya dirisaukan dan pemergiannya dirindukan. Berdoalah Allahumma Ballighna Ramadhan.

Akhirul kalam, "Jadilah insan yang mengejar syurga dengan dakwah dan kekuatan ilmu serta kepakaran"..Bermula dengan semangat dan pembaharuan masa, semoga kita lebih tekun dan mendalami sedalamnya ilmu yang kita pelajari.Kejayaan akan menjadi milik kita dengan pertolongan Allah swt sekiranya kita berjaya menzahirkan ketaqwaan dan keimanan yang kukuh.

“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan kamu menjadi orang-orang Islam.” (Surah Ali Imran: 102)

========================

Jaga Hati, Jaga Iman, Jaga Amal,
Jaga hubungan dengan manusia dan Jaga Hubungan dengan ALLAH swt..


.....wassalam.....




0 leave ur comment here: